خدمات

سابقه تاریخی هر کشور موجب شکل گیری فرهنگ آن جامعه می شود فرهنگ هر جامعه نیز بر معماری آن جامعه تاثیر گذاشته و موجب شکل گیری معماری آن کشور می شود از مهم ترین ویژگی های هنر معماری هدایتگری فرهنگی است یکی از فضاهای که هنرمند در آن می تواند دغدغه های ذهنی خود را از مسائل گوناگون به شکل مفاهیم مختلف در قالب آثار هنری جهت تاثیر گذاری بیشتر بر روی افراد جامعه عرضه نماید یک مرکز یا مجتمع فرهنگی و هنری است این مراکز با ارزش ترین و پرثبات ترین عناصر زیر بنایی ملی در هر کشور محسوب می شوند که بیشترین دانش های بالقوه از طریق آنها جمع آوری و ذخیره شده و سپس بازتاب می یابند از طرف دیگر وجود تعدد فرهنگ و اقوام مختلف می تواند زمینه ارتباط و گسترش فرهنگ ها را فراهم سازد و ایجاد مکان مناسب جهت ارائه بازی های محلی اعتقادات و آداب و رسوم خاص می تواند عاملی برای حفظ فرهنگ محلی در میان یک قوم و همچنین جاذبه و سرگرمی مناسب برای اقوام دیگر باشد.

وجود مجتمع های مسکونی این امکان را به مخاطبان میدهد تا از امکانات بیشتر و بهتری مانند فضاهای خدماتی و تفریحی و ... بهره گیرند. همچنین انسانها زندگی اجتماعی را تا آنجا که به حریم خصوصی شان لطمه وارد نکند، دوست دارند. بعنوان یکی از مزایای اصلی طراحی مجتمع های مسکونی علاوه بر ایجاد ویژگیهای ذکر شده میتوان به کمتر شدن هزینه ها با توجه به تقسیم آنها بین تعداد خانوار بیشتر اشاره کرد.


خواب یکی از مهمترین عواملی است که تاثیر بسزایی در سلامت و شادی افراد دارد، اتاقی که در آن استراحت می کنیم، می تواند عامل بوجود آورنده تعادل و سلامتی انسان باشد. به طور کلی هر آن چه در پیرامون ماست از انرژی فعال به وجود آمده است، حتی اشیای بی جان مانند صندلی، میز یا ساختمان دارای انرژی سیال هستند، بنابراین طراحی مناسب و اصلاح دکوراسیون خانه به شیوه هایی که انرژی های مثبت، راحت تر جریان یابند، می تواند نقش مهمی در بهره مندی ساکنین خانه از یک زندگی خوب و موفق ایفا کند. این امر، لزوم توجه طراحان داخلی را به هنر چیدمان محیط برای ایجاد تعادل و هماهنگی بهتر میان انرژی هایی که ما را احاطه کرده اند، می طلبد. بر این اساس، از این مباحث، که ریشه در نگرش چینی به جهان هستی دارد به فنگشویی یاد میشود.

طراحی داخلی به ویژه طراحی داخلی خانه را می توان در زمره پیچیده ترین مسائلی طبقه بندی کرد که یک معمار یا طراح با آن روبرو است. به عبارتی خانه به عنوان مکان سکونت انسان که شامل فضاهایی همانند اتاق های خواب، فضای نشیمن، آشپزخانه، توالت، حمام و غیره است، می بایست در عین دارا بودن ویژگی ها و کیفیت های فضایی خاص خود، به نیازمندی هاو خواسته های تمام کاربران خود نیز پاسخگو باشد. در این میان آشپزخانه را می توان برخوردار از ویژگی هایی دانست که آن را به نوعی از میان سایر فضاهای خانه شاخص تر می کند. حضور و فعالیت مدام انسان (بانوی خانه) در فضای آشپزخانه و ارتباط تک تک افراد خانه با این فضا سبب می شود که این فضا را به صورت جداگانه بتوان مورد تحلیل فضایی قرار داد. به عبارتی این فضا در عین برخورداری از یک کاراکتر ویژه همانند سایر فضاهای خانه، به عنوان فضایی که حضور تمام افراد خانواده در آن را در یک زمان واحد یا در زمانهای مختلف میتوان انتظار داشت، شیوه طراحی و کیفیت های فضایی مطلوب خود را می طلبد. بنابراین باید استانداردهای موجود در این فضا را در جهت بهره برداری مناسب سازماندهی کرد.

امروزه با افزایش جمعیت نیاز به مسکن نیز افزایش پیدا کرده است. محدودیت در ساخت و سازها، کمبود زمین، تأثیر پذیری معماری غرب همه و همه بر آن شده اند تا علاوه بر نماهای ظاهری ساختمان ها که هر روز بیشتر از روز قبل از دنیای معماری ایرانی فاصله می گیرند پلان ها و فضاهای داخلی خانه ها نیز تحت تأثیر این امر قرار گیرد. برداشته شدن حریم ها از اولین تغییرات بارزی بود که می شد در خانه های امروزی دید و آشپزخانه ها از جمله فضاهایی بودند که این تغییر تأثیر زیادی روی آنها گذاشته است. طراحی آشپزخانه ها به صورت باز کمی با فرهنگ و اصول ایرانی – اسلامی منافات دارند.



گفته شده است که یک ساختمان جدید، این امکان را به موسسه می‌دهد که بتواند شخصیت آن موسسه و یا ویژگیهای مدیریتی خود را ابراز نماید. شاید این جایی باشد که در آن، آرشیتکت تبدیل به وجدان موسسه می‌شود.

بررسی ساختمان بانک‌ها از چند جنبه دارای اهمیت می‌باشد،‌ نخست به عنوان کاربری عمومی شهری که در ارتباط مستقیم و مداوم با شهروندان است، دومین دلیل تاثیری که این ساختمان‌ها در اثر تکرار زیاد بر کیفیت چشم‌انداز و سیمای شهر همچنین نحوه خدمات رسانی برای عموم شهروندان بر جای می‌گذارد و نهایتا به عنوان ابزاری کارآمد برای تحقق اهداف صنعت بانکداری و گردش اقتصادی جامعه حائز اهمیت می‌باشد.

محیط های اداری باید با فعالیت هایی که در آن انجام می شود هم خوانی داشته باشد. فرآیندهای کاری مختلف نیازمند به فضاهای کاری مختلف است. کارهای نیازمند به تمرکز بالا باید در فضاهای آرام انجام شود و مشاغل نیازمند تعامل در فضای بازتر و پر سر و صدا تر هم به خوبی انجام می شوند.

ایستگاه های کاری یک ساختمان اداری به صورت میانگین تنها ۵۰ تا ۶۰ درصد اوقات پر هستند در حالی که هزینه های سنگینی برای اجاره محل ، تهویه، نگهداری و نظافت آنها می شود. استاندارد کردن ابعاد و جانمایی درست باعث کاهش هزینه ها خواهد شد. همچنین مسئله استاندارد سازی ابعاد زمانی پر رنگ تر می شود که محیط اداری دچار جابه جایی از نظر افراد و فضا می شود. اگر فضاهای اداری دارای ابعاد یکسان و یا حداقل مدولار باشند تغییرات در محیط ارزان تر و سریع تر امکان پذیر خواهد بود .

از سوی دیگر تعامل میان کارکنان مهم و حیاتی است و نحوه چیدمان محیط یکی از ارکان تاثیر گذار در این امر است.

استفاده درست از نوع چیدمان ، رنگ ها و اشکال در محیط کار فرهنگ مورد نظر مدیریت مجموعه را بیان می کند و آنرا به کارکنان القا می نماید ، همچنین چینش و استفاده از عناصر درست در شکوفایی خلاقیت کارمندان تاثیر به سزایی خواهد داشت.

در نهایت می توان به تاثیر انتخاب درست فضای داخلی شرکت بر محیط زیست اشاره کرد . چینش درست، استفاده از متریال های مناسب و در نظر گرفتن تغییرات در آینده باعث می شود تخریب کمتری در هنگام ایجاد تغییر انجام شود و همچنین برای گرمایش و سرمایش ساختمان انرژی کمتری مصرف شود.

از دیرباز فضای تجاری از ارکان هر مجموعه زیستی بود و در واقع حکم هر دو را برای آن ها ایفا کرده است. معماری ظرف زندگی انسان است. خلق معماری در پس پاسخ گویی به انواع نیازها که وجوه متفاوت معماری را می سازد رخ می دهد. بازار یکی از اصلی ترین و اساسی ترین عناصر معمارانه و شهرسازانه یک شهر به حساب می آمده زیرا نه تنها استخوان بندی شهر را تشکیل می داده بلکه سازنده ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه بوده و هست. خرید فعالیتی است که نمونه هایی از شرایط و ساختار اقتصادی، اجتماعی و به ویژه فرهنگی یک محیط را آشکار می سازد. رویکرد مشتری مداری در طراحی معماری مجتمع تجاری ابزار قدرتمندی جهت ایجاد فضای مطلوب و مشتری پسند می باشد. طراحی معماری به عنوان یک محیط مصنوع و بر مبنای اصول مشتری مداری به عنوان فرهنگ بازاریابی استوار می باشد. بازاریابی به منظور جذب مشتری، تأمین رضایت خاطر و برآوردن نیازها و خواسته های مشتریان می باشد

امروزه بسیاری از برنامه ریزان و سیاستگذاران توسعه، از گردشگری به عنوان رکن اصلی توسعه اقتصاد جوامع یاد می کنند.تعیین ارزش های گردشگری و استعداد های طبیعی به همراه برنامه ریزی صحیح می تواند منجر به توسعه درآمدهای اقتصادی از طریق گردشگری گردد.پیشرفت و توسعه فناوری و تخصصی تر شدن علوم مختلف همچون معماری در کنار سایر مسائل مربوط به محیط زیست از جمله عواملی هستند که بر تقویت صنعت توریسم تاثیر گذارند. علاوه بر توانمندی های طبیعت گردی ایران معماری نقش اساسی در بین جاذبه های گردشگری ایران بازی می کند. این صنعت در ساختارهای فرهنگی ، اجتماعی ، و اقتصادی عصر پسا مدرن در جامعه حال حاضر ایران بسیار مهم است.گسترش فضاهای باز جمعی ، تعامل فضاهای باز و بسته در شکل گیری مراکز گردشگری–اقامتی یکی از اهداف مهم در این حوزه می باشد.

ذات بشر به طبیعت وابسته است اما تکنولوژی بین او و طبیعت فاصله ایجاد کرده است. آنچه در جامعه ما کمتر مورد توجهقرار می گرفته است برنامه ریزی برای گذران اوقات فراغت است که شاید دلیل این کم توجهی وجود مشکلات و بحران هایکوچک و بزرگ در سایر بخش ها بوده است. امروزه نیاز به برنامه ریزی برای اوقات فراغت همه مردم و از جمله شهرنشینان به شدت احساس میشود چرا که ایام فراغت زمانی است که اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد موجب تعالی و رشدانسان می شود و اگر هدر رود موجب تباهی است و عملکرد سایر بخش های زندگی را متاثر میکند.



در دنیای امروز که پا به هزاره جدید گذاشته است، بی تردید صنعت گردشگری به صورت یکی از پایه هوایاسترار سیستم جهانی در خراهد آمد. امروزه گردشگری تنها مختص خانراده های مرفه و ثروتمند نیست، بلکهمیلیرنها نفر از مکانهای تازه بازدید می کنند. در حالی که عصر جدیدی از توریسم آغاز شده است و سیرتکاملی خرد را می پیماید، تعداد زیادی از عرامل برونزا برآن تاثیر خراهند گذاشت.

در میان انواع فضاهای معماری، هیچ فضایی مانند مراکز درمانی در محل تلاقی دو مقوله ی علم پزشکی و هنر قرار نمی گیرد. پیشرفت های چشمگیردانش پزشکی در طول قرن ها و افزایش و شیوع بیماری ها باعث شده که توجه و اهمیت فراوانی به فضاهای درمانی داده شود. به طور معمول عملکردگرایی در طراحی بیمارستان، بخش عمده ای از تفکر طراحی معماران را به خود اختصاص می دهد، به نحوی که توجه به کیفیات محیطی و تاثیرات چشمگیر آن برروند درمان بیماران، سلامتی محیط کار پرسنل و در نهایت بهره وری اقتصادی آن به باد فراموشی سپرده می شود. در طراحی مراکز درمانی همچون سایربناهای معماری، نباید بعد کمی پروژه، بعد کیفی آن را تحت تاثیر قرار دهد، بلکه باید بتوان با شناسایی و استفاده از پتانسیل های مولفه های کیفیت محیط، در راستای بهبود روند درمان قدم برداشت. پژوهش های فراوانی در راستای تعیین نقش محیط بر کیفیت درمان و کار پرسنل صورت گرفته است. هدف از انجام این مطالعات، تغییر نگرش در طراحی مراکز درمانی می باشد، به طوری که بتوان به محیط یک بیمارستان به عنوان یک محیط شفابخش نگریست. هدف از طراحی محیطی شفابخش این است که یک بیمارستان بتواند با ایجاد شرایط مطلوب از بیماران و خانواده هایی که در شرایط روحی نامناسب همراه باترس و اضطراب قرار دارند، حمایت نماید. گذراندن ساعتهای طولانی در محیط های درمانی معمولاً برای بیماران، ملاقاتکنندگان و پرسنل، تجربهایتنشزا است . هر تلاشی در راستای کاهش این تنش، نتیجهی مثبت در روند درمان و افزایش کیفیت این فضاها در پی خواهد داشت. دسترسی به فضای سبز و مناظر طبیعی می تواند در کاهش استرس و بهبودی بیماران تأثیر بسزایی داشته باشد .